زیره یکی از بخش های بسیار مهم و موثر در کیفیت و تولید کفش است که با وجود تاثیر بسیار زیاد، معمولا مورد غفلت خریداران کفش قرار می گیرد. زیره در قسمت پایین کفش قرار دارد و تماس مستقیم با زمین دارد. زیره کفش از مواد مختلفی ساخته شده که ممکن است جنس مواد سازنده آن لزوما با جنس سایر بخش‌های کفش‌هم یکسان نباشند. اگرچه در برخی از کفش ها، زیره به طور مستقل از چندین ماده خام مختلف ساخته می شود تا عملکردهای بیشتری را که از زیره کفش انتظار می رود پوشش دهد. شما باید زیره کفشی را بخرید که کاملاً بادوام بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

اگر کف کفشی که خریداری می کنید کیفیت خوبی نداشته باشد در نهایت کفش کارایی چندانی نخواهد داشت زیرا یا دائماً پای شما را اذیت می کند یا اینکه کف کفش خیلی زود خراب شده و از بین می‌رود.

همکاری رویه و زیره کفش

به طور کلی کفش های مرغوب حاصل همکاری صحیح و معمول دو قسمت اصلی آن یعنی رویه و زیره است. البته قسمت پایینی کفش تمام زیره را می پوشاند اما مهمترین وظیفه آن پوشاندن مناسب پاشنه و قوس کف پا است. هنگام خرید اهمیت زیره کفش را دست کم نگیرید. زیره مستقیماً با زمین تماس دارد و اگر خوب نباشد حتی باکیفیت ترین کفش ها را بی استفاده و بی اثر می کند.

نقش و کاربرد زیره

علیرغم بی توجهی، زیره هر کفش دارای عملکردهای مهم بسیاری در انجام وظایف کفش است، از عملکردهای ظاهری گرفته تا عملکردهای کاربردی.

محافظت از پا

مهمترین نقش زیره محافظت از پا است. این محافظت گاهی با ممانعت از ورود رطوبت به درون کفش و محافظت از کف پا در برابر آن اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات محافظت از پا در برابر سطوح ناهموار، سنگ، اشیاء تیز و سخت،گاهی اوقات با ایجاد اصطکاک و مقاومت در برابر لغزش، نقش محافظتی خود را ایفا می کند. یکی دیگر از نقش های محافظتی که زیره کفش ایفا می کند، در واقع قدرت جذب و دفع ضربه و شوک‌های خارجی است که به آن نفوذ کرده و به پا می رسد. بنابراین، هرچه زیره مقاومت و دوام بیشتری داشته باشد، ضربه کمتری به کف پا وارد می شود.

کفش چرمی متناسب به محیط کار

کیفیت کفش و راحتی

دومین نقش مهم زیره ایجاد احساس راحتی در کف پا هنگام راه رفتن، ایستادن و استفاده از کفش است. مقداری از راحتی که کف پا در تماس با کفش حس می‌کند ناشی از نرمی زیره کفش و جنس آن می‌باشد و مقدار دیگری از راحتی پا که مربوط به زمان راه رفتن می‌باشد به خاصیت ارتجاعی و میزان انعطاف زیره کفش بازمی‌گردد؛ هرچقدر کفش منعطف‌تر بوده و راحتر خم شود قدم برداشتن بر سطوح مختلف راحت‌تر انجام می‌شود.

مقاومت و دوام کفش

یکی دیگر از عملکردهای زیره کفش که به نوع جنس و طراحی آن بستگی دارد، ظرفیت تحمل وزن زیره در برابر وزن افراد و مقاومت زیره در برابر ساییدگی در طول زمان است که نهایتا طول عمر و ماندگاری زیره کفش را تعیین می‌کند.

کفش چرم متناسب با شغل

ظاهر و زیبایی کفش

یکی دیگر از ویژگی هایی که شاید به آن فکر نکنید نقش زیره کفش بر زیبایی است که در راه رفتن بیشتر به چشم می خورد. در برخی موارد طراحی برخی از زیره ها به قدری زیبا است که حتی زیبایی رویه آن را تحت الشعاع قرار می دهد و زیبایی زیره خود دلیل بر انتخاب کفش می شود.

یکی از تفاوت‌های محسوس یک خریدار و مخاطب کفش با یک خریدار معمولی هنگام خرید کفش، بررسی کردن یا بی‌توجهی به همین بخش یعنی زیره کفش‌ها، جنس زیره و ویژگی‌های مربوط به هرکدام از این اجناس است. کفش ها محصولاتی هستند که افراد ساعات زیادی از شبانه روز پاهای خود را در آن نگه می دارند و اگر کفشی که انتخاب می کنید زیره مناسبی نداشته باشد نه تنها کفش به زودی آسیب می بیند، بلکه پای شما نیز آسیب می بیند. اینجاست که ضرورت شناخت ویژگی‌ها و طراحی انواع زیره‌های کفش خود را نمایان می‌کند.

زیره کفش و انوع آن

انواع زیره کفش

زیره‌‌‌‌های چرم و میکرولایت

این زیره ها محبوب ترین و لوکس ترین زیره های موجود در بازار هستند. بارزترین ویژگی این زیره ها جذابیت بصری بالای آنهاست که جلوه خاصی به کفش می بخشد به همین دلیل از این زیره ها بیشتر برای کفش های چرمی رسمی و کلاسیک استفاده می شود.

این زیره یک زیره سنگین مناسب برای کفش های رسمی محسوب می شود. زیره های چرمی از انعطاف و نرمی خوبی بهره می برند و راحتی پا را به خوبی تضمین می کنند. به دلیل وجود منافذ ریز و طبیعی در زیره چرم، هوا می تواند از زیر کفش عبور کند و این ویژگی برای افرادی که احساس گرمای شدید دارند یا زیاد عرق می کنند بسیار مطلوب است و این کفش ها را برای فصول بهار و تابستان مناسب می کند. اما از طرفی این سوراخ ها رطوبت را نیز به داخل کفش وارد می کنند، علاوه بر این از آنجایی که اصطکاک این زیره ها کم است، امکان سر خوردن روی سطوح مرطوب وجود دارد، بنابراین در فصول سرد و بارانی توصیه نمی شود. این زیره ها نباید به عنوان کفش های دائمی و سنگین استفاده شوند زیرا ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند.

زیره کفش پیو (PU) – زیره کفش پلی یورتان

مواد پلی‌یورتان نرم است و راحتی خوبی ایجاد می کند. این نوع زیره وزن سبکی دارد که باعث سبکی محصول نهایی می شود و پاها را خسته نمی کند. کیفیت این زیره نیز بسیار بالاست و به همین دلیل عمر طولانی داشته و باعث ماندگاری محصول می شود. به دلیل انعطاف پذیری بالای این زیره، کفش های طراحی شده با آن از قسمت پایین شکسته نمی شود و در هنگام راه رفتن حالت خوبی به پاها می دهد. این زیره ها می توانند وزن های بسیار بالایی (بیش از 100 کیلوگرم) را تحمل کنند. زیره پلی یورتان محافظت بسیار خوبی در برابر انتقال گرما، سرما و رطوبت در کفش ایجاد می کند. کفش‌های ساخته شده از زیره پلی‌یورتان با ایجاد اصطکاک مناسب با سطح باعث می‌شوند در زمین‌های خیس و مرطوب هم در برابر لیز خوردن مقاومت خوبی ایجاد شود. علاوه بر این، زیره پلی یورتان خاصیت جذب و دافعه بالایی دارد که در برابر شوک و ضربه مقاومت می کند و محصولی سالم ارائه می دهد. مجموعه ویژگی‌های بالا باعث شده تا کفش‌هایی که زیره‌های پلی‌یورتانی دارند گزینه عالی برای انتخاب باشند.

ویژگی های زیره پی یو

انعطاف پذیری

مقاومت در برابر آب

راحتی

سبک بودن

مقاومت در برابر لغزش

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره پی یو هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم اسپرت مردانه کارا مدل آرکونا بندی زیره پی یو

کفش چرم روزانه مردانه کارا مدل الیور بندی زیره پی یو

کفش چرم اسپرت مردانه کارا مدل تورک بندی زیره پی یو

کفش چرم روزانه مردانه یریش مدل آلدمو زیگزال کشی زیره پی یو

کفش چرم روزانه مردانه یریش مدل آلفرد بندی زیره پی یو

کفش چرم روزانه مردانه یریش مدل آکسفورد کشی زیره پی یو

زیره کفش تزریق

در کفش هایی که زیره آنها تزریق مستقیم است، هرگز زیره و رویه آن از هم جدا نمی شود و می توانید از این موضوع مطمئن باشید. به این معنی که کفش نیازی به دوردوزی ندارد و هیچ اثری از چسب و دوخت در قسمت بیرونی کفش وجود ندارد. تحت سنگین‌ترین استفاده ها مطمئن باشید رویه از زیره کفش جدا نمی‌شود و اصطلاحاً رویه، کفش را ول نمی‌کند!

از آنجایی که این فناوری نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت دارد، تنها شرکت های خاصی کفش های خود را با تزریق مستقیم تولید می کنند.

از معایب این فناوری این است که در این فناوری، زیره آن باید فقط از PU یا پلی اورتان ساخته شود. سایر زیره ها مانند زیره چرمی، زیره حرارتی، لاستیک، EVA و … را فقط باید با چسب و فشار به رویه چسباند. یعنی دوام زیره ها به کیفیت زیره های PU بستگی دارد.

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره تزریق هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل افسری بندی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل افق کشی زیره تزریق

کفش چرم روزانه مردانه کارا مدل الیور بندی زیره تزریق دو رنگ

پوتین چرم مردانه کارا بندی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل تارا کشی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل توماج تابستانی کشی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل توماج چ کشی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل توماج س کشی زیره تزریق

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل دالبر بندی زیره تزریق

کفش چرم روزانه مردانه کارا مدل رویال کشی زیره تزریق دو رنگ

زیره کفش تی پی یو (TPU)

این زیره ها از ترکیب مواد ترمو و پلی اورتان ساخته شده اند و خواص هر دو ماده را دارند. زیره TPU باعث می شود به خوبی روی زمین بچسبد و تکان نخورد. همچنین به آسانی ساییده نمی شود، همچنین استحکام بالا و انعطاف پذیری بالایی دارد و نمی شکند. این زیره ها عمر طولانی دارند و عایق های خوبی دربرابر انتقال حرارت هستند. تمامی دلایلی که در بالا ذکر شد و سبک بودن زیره TPU و استفاده طولانی مدت بدون خستگی آن را به انتخابی ایده آل برای تولید کفش ایمنی تبدیل کرده است. زیره‌های تی پی یو در رنگ‌های بسیار متنوعی ساخته می‌شوند که دلیل آن بی‌رنگ بودن خود زیره است و این ویژگی این امکان را می‌دهد که این زیره را با هر رنگی ترکیب کرد.

ویژگی های زیره تی پی یو

انعطاف پذیری بالا

عایق الکتریکی

راحتی

سبک بودن

مقاومت در برابر سایش

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره TPU هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم اسپرت مردانه کارا مدل ونس بندی زیره تی پی یو

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل کالج مجلسی کشی زیره تی پی یو

کفش چرم اسپرت مردانه یریش مدل مارلون نابوک بندی زیره تی پی یو

زیره کفش پی وی سی (PVC)

بله، پی وی سی، ماده ای که در تولید لوله و پنجره به کار می رود، در تولید زیره کفش نیز قابل استفاده است. زیره پی وی سی در برابر رطوبت و تبادل حرارت بسیار مقاوم است. زیره های پی وی سی فرم خوبی دارند و با توجه به قیمت های مقرون به صرفه ای که دارند امکان ساخت این زیره ها در سبک ها و طرح های مختلف وجود دارد. این زیره ها انعطاف پذیری خوبی دارند، بنابراین شکسته و فرسوده نمی شوند. وزن سبک زیره های پی وی سی آنها را به کفش های سبک تبدیل کرده است. خود مواد اولیه تشکیل دهنده پی وی سی اندکی سفت بوده که برای نرم‌تر شدن با موادی دیگر ترکیب می‌شود. این زیره ها به دلیل ترکیب این ویژگی ها و اینکه مانع از وارد شدن شوک ناشی از ضربات به پا می‌شود برای ساعات طولانی استفاده در محل کار مناسب هستند.

ویژگی های زیره پی وی سی

مقاوم در برخورد با روغن و مواد شیمیایی

مقاومت در برابر آب

قابل شستشو

مقرون به صرفه

زیره کفش لاستیکی (Rubber)

به طبع زیره های رابر یا لاستیکی بسیار نرم هستند، این کفش ها تحت هیچ شرایطی ترک نمی خورند و نمی شکنند. این زیره ها از لاستیک ساخته شده اند، لذا قدم برداشتن با این کفش‌ها بسیار راحت است و اینگونه کفش‌ها را برای گزینه‌هایی مانند کفش کوهنوردی مناسب می‌کند. زیره های لاستیکی بسیار بادوام هستند و باعث دوام بیشتر کفش می شوند. این زیره سنگین است و برای استفاده در کفش های راحتی مناسب نیست، این وزن در کنار سایر ویژگی ها، بیشترین اصطکاک را روی سطح ایجاد می کند تا جایی که بخاطر ایجاد اصطکاک بالا با سطح صیقلی گاهی سرو صدا ایجاد کرده یا حتی بوی لاستیک می‌دهد. این زیره ها مقاومت خوبی در برابر نفوذ رطوبت دارند اما عایق حرارتی آن متوسط ​​است و برای استفاده در زمستان مناسب است.

ویژگی های زیره رابر

انعطاف پذیری بالا

مقاومت در برابر سایش

عایق خوب حرارتی

ضد لغزش

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره لاستیک هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل کالج ارک کشی زیره لاستیک

کفش چرم اسپرت مردانه یریش مدل مارلون بندی زیره لاستیک

کفش چرم اسپرت مردانه یریش مدل مارلون نابوک بندی زیره لاستیک

زیره کفش ترمو (Termo)

کفش ترمو یکی از رایج ترین انواع زیره است که هم به صورت مستقل و هم به صورت ترکیبی در تهیه کفش استفاده می شود. زیره‌های ترمو کیفیت خوبی داشته و در برابر سایش مقاومت بالایی از خود به نشان می دهند. این کفش ها به دلیل مقاومت خوب در برابر لیز خوردن می توانند در فصل بارندگی گزینه خوبی برای استفاده باشند. از کفش‌هایی که با زیره ترمو ساخته می‌شوند می‌توانید به راحتی در تمام سال استفاده نمایید چرا که به دلیل اینکه این زیره عایق حرارتی می‌باشد در برابر انتقال سرما و گرما مقاومت خوبی دارند. وزن این زیره ها نه سبک و نه سنگین است و وزن متوسطی دارند، و با داشتن انعطاف بالا در برابر شکنندگی مقاوم هستند. بنابراین برای پیاده روی بهترین گزینه است. قدرت اصطکاک این زیره‌ها بالا بوده و جز در موراد خاص مانند تماس با بنزین، امکان لیز خوردن ندارد.

ویژگی های زیره ترمو

انعطاف پذیری بالا

مقاومت در برابر سایش

عایق خوب حرارتی

مقرون به صرفه

سبک

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره ترمو هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل اروین کشی زیره ترمو

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل تارا کشی زیره ترمو

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل دالبر بندی زیره ترمو

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل شایان بندی زیره ترمو

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل هشترک بندی زیره ترمو

کفش چرم مجلسی مردانه کارا مدل هشترک کشی زیره ترمو

زیره کفش ترمولایت

در ساخت این زیره ها از ترکیب مواد PVC و TPU استفاده شده است. ویژگی اصلی این زیره، مقاومت بالا در برابر لغزش و سایش است. همچنین به لطف عایق بودن، دمای کفش را کاملاً حفظ می کند و برای کفش های پاییزی و زمستانی گزینه ای ایده آل است. این زیره مانند TPU در کفش های چرمی مردانه و زنانه کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی های زیره ترمو:

با وزنی متوسط

عدم امکان شکستن

مقاومت بالای آن در مقابل فشار و ضربه

مقاومت در برابر ساییدگی و سایش

عایق حرارتی

ضد لغزندگی

زیره کفش نئولایت

زیره کفش نئولایت یکی از انواع کفش هایی است که در زمستان از ورود سرما به داخل کفش جلوگیری می کند. جنس این زیره نسبتاً سنگین از مشتقات لاستیک است و معمولاً در ساخت کفش اسپرت کلاسیک بکار می‌رود. از ویژگی های این زیره می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویژگی های زیره نئولایت

عایق حرارتی در زمستان

وزن بالا

امکان ساییدگی بالا

شکننده است

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره نئولایت هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل الکانت سرپنجه بندی زیره نئولایت

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل الگانت افسری بندی زیره نئولایت

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل الگانت هشترک بندی زیره نئولایت

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل الگانت هشترک کشی زیره نئولایت

کفش چرم مجلسی مردانه یریش مدل الگانت افسری کشی زیره نئولایت

زیره کفش ایزوله

زیره ایزوله یکی دیگر از انواع زیره های کفش چرم مردانه است که راحتی بی نظیری را به پای شما می دهد.

از مدل های کفش چرم مردانه کارا کفش که زیره ایزوله هستند می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

کفش چرم روزانه مردانه یریش مدل آلدمو کشی زیره ایزوله

کفش چرم روزانه مردانه یریش مدل آلدمو بندی زیره ایزوله

مقرون به صرفه ترین زیره کفش چرم مردانه

در صورتی که به دنبال کفش های مقرون به صرفه و با کیفیت هستید، کفش های زیره ترمو و زیره پی وی سی جزو مقرون به صرفه ترین کفش ها هستند و بهترین قیمت را نسبت به سایر کفش ها دارند.

انتخاب بهترین زیره کفش

همانطور که در بالا اشاره کردیم، زیره ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع مصرف و نوع کفش مورد استفاده قرار می گیرند. کارا کفش، تولید کننده انواع کفش چرم مردانه، کفش های خود را از انوع زیره های پی یو، تی پی یو، تزریق، ترمو، نئولایت، لاستیک و ایزوله تولید می کند، بنابراین شما می توانید بهترین کفش را با توجه به نوع مصرف و زیره مورد نظر خود از فروشگاه اینترنتی کارا کفش تهیه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *