چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته شده و در برابر انواع عوامل فیزیکی، شرایط آب و هوایی و باکتری ها بسیار مقاوم است. یکی از ویژگی های خاص چرم واقعی این است که هوا از آن عبور می کند، بر خلاف مواد مصنوعی و غیر مصنوعی که مانع عبور هوا می شوند.

اگرچه چرم اصل بسیار مقاوم است، اما مراقبت از آن مستلزم رعایت نکات زیادی است در غیر این صورت، محصول چرمی به سرعت جذابیت خود را از دست داده و برای استفاده نامناسب خواهد بود. در این مقاله در مورد نحوه نگهداری از کفش های چرمی که محبوب ترین محصولات چرم طبیعی هستند صحبت می کنیم.

انواع چرم طبیعی

ابتدا در مورد انواع چرم طبیعی صحبت می کنیم. چرم طبیعی به سه قسمت تقسیم می شود.

چرم سبک

چرم ساخته شده از پوست بز، گوسفند یا بره را چرم سبک می نامند. این چرم نرم و ظریف است و برای کاپشن و کت و پالتو و … استفاده می شود.

چرم نیمه سنگین

از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شترمرغ تهیه می شود. این نوع چرم برخلاف سایر انواع چرم بسیار با کیفیت، کمیاب و مرغوب است. در نتیجه از آن برای ساخت محصولات لوکس و گران قیمت استفاده می کنند.

چرم سنگین

اگر به دنبال بهترین و باکیفیت ترین چرم طبیعی هستید که به مرور زمان زیبایی خود را از دست ندهد، چرم سنگین را به شما پیشنهاد می کنیم. چرم از پوست شتر، چرم گاو، چرم گاومیش و انواع چرم های مشابه برای ساخت کیف و کفش استفاده می شود.

روش نگهداری کفش چرم

در طول هزاران سال، انواع مدل های کفش تولید شده است ولی پس از مدتی برای همیشه از انتخاب مردم حذف شده اند، اما چرخه زندگی کفش های چرمی، چندین هزار سال است که در سراسر جهان ادامه داشته است. و امروزه این محصول در مرحله بلوغ و اوج فروش قرار دارد. این نشان می دهد که ما با یک محصول ارزشمند روبرو هستیم که مورد علاقه افراد در سنین مختلف است، بنابراین بسیار مهم است که با روش های نگهداری این محصول ارزشمند آشنا شویم. با توجه به اینکه چرم نوعی ماده زنده محسوب می شود که حتی تنفس نیز دارد، بنابراین پیشنهاد میشود حتما نکات زیر را جدی بگیرید و آنها را رعایت کنید.

راه های جلوگیری از چروک شدن کفش چرمی

نظافت مرتب کفش چرمی

مراقبت و نظافت منظم محصولات چرمی

نظافت منظم چرم یکی از مهمترین نکات در حفظ عمر چرم است که نقش بسیار مهمی در افزایش عمر چرم و کیفیت آن دارد. کالاهای چرمی به عنوان یک کالای ارزشمند و زیبا نیاز به مراقبت و توجه ویژه ای دارند. استفاده از محصولات پاک کننده مناسب با ترکیب ملایم و ترکیبات موثر به عنوان یک ابزار مهم برای محافظت و تقویت ساختار چرم عمل می کند.

این محصولات به حذف ذرات گرد و غبار، روغن ها و لکه های احتمالی روی چرم کمک می کنند، از تغییر رنگ و تغییر کیفیت جلوگیری می کنند و در نتیجه از خراب شدن زودرس محصولات چرمی جلوگیری می کنند. تمیز کردن دوره ای محصولات چرمی برای جلوگیری از تجمع آلودگی و لایه های کثیفی که می تواند به تدریج سطح چرم را فرسایش دهد، مهم است.

از آنجایی که کالاهای چرمی در معرض انواع مختلفی از آلودگی هستند، تمیز کردن منظم عادتی ساده اما مهم است که می تواند از دوام و زیبایی آنها محافظت کند. به عبارت دیگر تمیز کردن منظم چرم از پیری زودرس و کاهش قابل توجه کیفیت جلوگیری می کند و به عنوان یک سری اقدامات پیشگیرانه به طور شگفت انگیزی باعث حفظ حیات و زیبایی چرم می شود.

در مقاله «آموزش صحیح واکس‌زدن کفش‌های چرم» به طور کامل در مورد نحوه انجام این کار آشنا توضیح داده شده است.

استفاده از واکس و روغن چرم

واکس ها و روغن های چرم در کمک به نرمی، لطافت و انعطاف پذیری چرم بسیار موثر هستند. این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که مستقیماً برای تغذیه و مراقبت از بافت چرم اقلام مختلف مانند کیف، کفش یا کمربند عمل می کنند. روغن ها به حفظ رطوبت در چرم و کاهش خشکی کمک می کنند و در نتیجه از ترک ها و شکستگی های احتمالی جلوگیری می کنند.

همچنین این محصولات با تشکیل یک لایه محافظ بر روی سطح آن، آن را از آسیب های مختلف محیطی مانند آب و گرد و غبار محافظت می کنند. به این ترتیب نه تنها عمر محصولات چرمی طولانی تر می شود، بلکه زیبایی و ارزش آن نیز حفظ می شود. به عنوان یک روش موثر برای افزایش عمر چرم به طور کلی، استفاده منظم از واکس ها و روغن های مخصوص چرم برای اطمینان از اینکه همیشه در بهترین شرایط ممکن قرار دارند و کیفیت بالای آنها حفظ می شود، ضروری است.

بهترین روغن برای چرم طبیعی

روغن های طبیعی محصولات چرمی را بسیار نرم می کنند. اما این بدان معنا نیست که می توانید از هر نوع روغنی استفاده کنید. در زیر چند نمونه از روغن های مناسب برای چرم را به شما معرفی می کنیم.

روغن زیتون

این روغن برای چرم مناسب است و به آن درخشندگی می دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل تا مدت‌ها‌ می‌تواند چرب بودن لوازم چرم شما را تامین کند.

روغن راسو

روغن راسو از اسید طبیعی ساخته شده است که چرم را نرم می کند. این روغن تا حدودی چرم را تیره می کند، بهتر است قبل از استفاده به کل چرم، آن را در ناحیه کوچکی امتحان کنید.

الکل و وازلین

استفاده از این دو مورد تاثیر زیادی در زیبایی چرم دارد. به این ترتیب ابتدا سطح کفش را از گرد و غبار تمیز کنید. سپس یک پنبه ی آغشته به الکل را روی سطح وسایل چرمی بمالید و در ادامه وازلین را روی مسواک زده و روی چرم بکشید.

روغن آووکادو، روغن جوجوبا و روغن بادام دیگر روغن هایی هستند که می توانید در محصولات چرمی استفاده کنید.

جلوگیری از خیس شدن کفش

محافظت در برابر آب و رطوبت

تماس مستقیم با آب یکی از عوامل اصلی کاهش طول عمر و کیفیت محصولات چرمی است. چرم طبیعی در صورت تماس با آب می تواند چروک شود، تغییر رنگ داده و حتی ساختار آن بین برود. آب می تواند باعث خشک شدن ناگهانی چرم شود و بر ساختار مولکولی آن تأثیر بگذارد.

برای حفاظت از وسایل چرمی در برابر آب و رطوبت، مفید است از مواد ضدآب یا اسپری محافظ استفاده شود. این محصولات حاوی مواد خاصی هستند که به چرم کمک می کنند تا آب را روی سطح به شکل قطره‌های کوچک جمع کند و وارد منافذ چرم نشود.

این روش با ایجاد یک لایه ضد آب بر روی محصول چرمی از آسیب دیدن چرم جلوگیری می کند و رنگ و ساختار طبیعی چرم را حفظ می کند. به این ترتیب مقاومت چرم دربرابر آب، عمر آن را افزایش می دهد.

چگونه عمر کفش چرمی را افزایش دهیم؟

کفش‌های چرمی نسبت به دیگر انواع کفش قیمت بالاتری دارند و این طبیعی است که شما بخواهید آن‌ها را برای مدت‌زمان بیشتری مورد استفاده قرار بدهید. برای افزایش طول عمر کفش چرمی، علاوه بر نگهداری صحیح کفش چرمی که در بالا به آنها اشاره شد، رعایت نکات دیگری نیز الزامی است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

محصولات چرمی را در جای مناسب نگهداری کنید

اولین و مهمترین نکته ای که برای افزایش طول عمر محصولات چرمی خود باید به آن توجه کنید این است که این محصولات را در جای مناسب نگهداری کنید. می توانید این محصولات را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از کثیف شدن آن ها جلوگیری کنید.

تمیز کردن محصولات چرمی پس از هر بار استفاده

پس از استفاده باید محصولات چرم خود را تمیز کنید. با این کار، لازم نیست نگران آسیب یا خرابی محصولات چرم باشید. کثیفی عمیق روی وسایل چرمی می تواند به بافت آنها آسیب برساند. بنابراین گاهی اوقات محصولات چرمی طبیعی خود را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. افزایش عمر محصولات چرمی نیز آسان است.

از روغن مناسب برای مرطوب کردن محصولات چرمی استفاده کنید

هر محصول چرمی موجود در بازار با مواد چرمی خاصی ساخته شده است. این موضوع باعث می شود که ترکیب و ظاهر هر ماده چرم متفاوت باشد. برای مرطوب کردن محصولات چرمی می توان از روغن های مناسب استفاده کرد. در واقع، نوع چرم تأثیر زیادی بر روغن انتخاب شده برای نرم کردن آن دارد. بنابراین، هنگام خرید محصولات چرمی، سعی کنید از فروشنده بپرسید که از چه نوع روغنی برای نرم کردن آن استفاده شود.

روغن ها می توانند عمر محصولات چرمی را افزایش دهند. پس وقتی متوجه شدید که سطح چرم خشک است و نمی توانید از آن استفاده کنید، بهتر است از روغن مناسب برای مرطوب کردن چرم استفاده کنید.

بیش از حد محصولات چرمی را نکِشید

توصیه ما این است که از کشش بیش از حد کالاهای چرمی خودداری کنید.

کشش بیش از حد محصولات چرمی می تواند باعث تغییر شکل محصول شود. زیرا محصول انعطاف پذیری بالایی دارد و در صورت کشیده شدن، شاهد آسیب و تغییر شکل خواهید بود. بنابراین، اگر می خواهید عمر محصولات چرم خود را افزایش دهید، این کار را نکنید.

از پاشنه کش استفاده کنید

عدم استفاده طولانی مدت از پاشنه کش می تواند به دست و کفش شما آسیب برساند. بنابراین حتی اگر سایز کفش شما مناسب است و نیازی به استفاده از آن ندارید، باز هم برای احتیاط از پاشنه کفش استفاده کنید.

کفش را از وسایل تیز و برنده دور نگه دارید

در ابتدا ممکن است به نظر برسد که وسایل چرمی بسیار بادوام هستند و اجسام نوک تیز به آنها آسیبی نمی رسانند. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد! محصولات چرمی را در معرض ابزارهای تیز مانند چاقو، قیچی و غیره قرار ندهید، زیرا این ابزارها ممکن است به آنها آسیب برسانند.

محصولات چرمی را دور از نور خورشید نگه دارید

برای افزایش عمر محصولات چرمی از نور مستقیم خورشید دور کنید. سعی کنید کالاهای چرمی به خصوص آنهایی که از چرم مایع ساخته شده اند را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. نور خورشید می تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ و تخریب محصولات چرمی شود.

از قالب کفش استفاده کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که از کفش های چرمی فقط برای مهمانی ها و مجالس رسمی استفاده می کنید و کفش هایتان مدت زیادی در جاکفشی می ماند، حتما از قالب کفش استفاده کنید. وقتی از مواد چرم برای مدت طولانی استفاده نشود، حالت خود را از دست می دهد و ظاهر کفش تغییر می کند.

برای جلوگیری از این مسئله و حفظ شکل و کیفیت کفش، بهتر است از قالب کفش استفاده کنید. قالب کفش داخل آن قرار می گیرد و شکل کفش را حفظ می کند. این وسیله اجازه می دهد تا هوا از داخل کفش عبور کند و رطوبت داخل کفش نماند. به علاوه با جلوگیری از چروکیدگی و جمع شدن کفش، چرم آن را حفظ کرده و از ترک خوردن یا پوسته پوسته شدن کفش جلوگیری می‌کند.

زیر باران چرم نپوشید

نکته دیگری که به مراقبت از کفش چرم مردانه کمک می‌کند، عدم استفاده از این جنس کفش در روزهای بارانی است. البته موضوع در مورد نیم بوت یا بوت‌های چرم متفاوت است. بیشتر نیم‌بوت‌ها دارای یک لایه محافظ روی چرم هستند یا زیره آن‌ها به گونه‌ای است که که مانع نفوذ رطوبت به داخل کفش می‌شود اما کفش‌های چرم مردانه مجلسی، حتی در مرغوب‌ترین مدل‌ها مانند کفش آکسفورد یا کفش دربی چنین خاصیتی ندارند و کفی خارجی آن‌ها در اثر رطوبت شدید آب را جذب می‌کند و داخل کفش شما خیس خواهد شد.

این کار باعث کاهش طول عمر کفش و آسیب به چرم می شود. نکته مهم دیگری که هنگام پوشیدن کفش در روزهای بارانی باید به آن توجه کنید این است که کفش های خود را در نزدیکی بخاری یا رادیاتور خشک نکنید. بسیاری از افراد پس از پوشیدن کفش های چرمی و خیس شدن آن ها را در نزدیکی بخاری یا رادیاتور قرار می دهند تا کفش ها به سرعت خشک شوند. این کاملا اشتباه است و ممکن است بتواند کفش شما را به سرعت خشک کند، اما به چرم آسیب می رساند و آن را از بین می برد.

به کفش هایتان استراحت بدهید

اگر بخواهیم واقعیت را ببنیم، استفاده از هر مدل کفش پس یک مدت طولانی کارای سابق خود از دست میدهد. برای اینکه به کفش‌تان فشار نیاید و طول عمر بیشتری داشته باشند سعی کنید حداقل 2 مدل کفش در جاکفشی خود داشته باشید و از آنها به طور یک روز درمیان استفاده کنید، با اینکار شما به کفش های خود فرصت می دهید خود را بازیابی کنند. در صورت استفاده مداوم و بدون فاصله، کفش شما با سرعت بیشتری شکل خود را از دست می دهد.

کفش چرمی متناسب به محیط کار

جوراب بپوشید

برای نگهداری از کفش های چرمی مردانه پوشیدن جوراب را فراموش نکنید. پوشیدن جوراب با کفش چرمی به چند دلیل مهم است که اولین آن سهولت در پوشیدن کفش است. کفش چرم با جوراب نیازی به تا زدن یا فشرده کردن کفش ندارد و می‌توانید به راحتی آن را استفاده کنید. پوشیدن جوراب برای کنترل رطوبت نیز موثر است. جوراب می‌تواند بخشی از تعریق پا را جذب خود کرده و مانع مرطوب شدن سطح داخلی کفش شود.

تعمیر کفش آسیب دیده

رعایت نکات بالا می تواند به افزایش طول عمر کفش های شما بیانجامد. اما اگر بعد از مدتی کفش شما دچار آسیب دیدگی شد جای نگرانی نیست. شما میتوانید با مطالعه مقاله «تعمیر کفش های چرمی پاره و آسیب دیده» دیگر نیاز نخواهد بود برای خرید کفش جدید هزینه کنید.

سخن پایانی

با استفاده از نکات و رازهای گفته شده در بالا میتوانید از کفش های چرم خود نهایت لذت و استفاده را ببرید و طول عمر آنها را چندبرابر کنید. بعلاوه خرید کفش چرم مردانه با کیفیت را نیز از یاد نبرید. اگر کفش چرم دارای کیفیت خوبی نباشد خیلی زود مجبور به خرید کفش جدید خواهید شد .خرید کفش چرم یک سرمایه گذاری محسوب می شود، چرا که به نسبت سایر کفش ها از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. بنابراین بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه خرید کفش چرم نگهداری صحیح و رعایت بایدها و نبایدهای مراقبت از کفش است.

اگر شما هم تجارب دیگری در این زمینه دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا سایر خوانندگان نیز از آنها استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *