کفش‌های چرمی از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند، بنابراین ماندگاری بیشتری نسبت به کفش‌های دیگر دارند. چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته شده و در برابر انواع عوامل فیزیکی، شرایط آب و هوایی و باکتری ها بسیار مقاوم است.

یکی از دغدغه های اصلی مصرف کنندگان کفش چرم طبیعی این است که چرا رفته رفته از رنگ کفش آنها کاسته می شود و یا پای آنها داخل کفش چرم رنگ می گیرد. همین امر موجب می شود که مصرف کنندگان از خرید کفش چرم خودداری کنند.

دلیل رنگ دادن کفش چرم چیست؟

کفش چرم به خودی خود رنگ پس نمی دهد و در واقع رنگی که به پا یا جوراب سرایت می کند رنگ واکس است؛ روزنه های موجود در کفش چرم باعث می شود رنگ واکس به جوراب و پاها سرایت کند. این مشکل به خصوص در کفش های چرم مردانه بیشتر اتفاق می افتد، چرا که پای مردان به نسبت بیشتر از پای زنان عرق می کند.

دلایل اصلی رنگ دادن کفش چرم

منافذ چرم که باعث عبور واکس می شوند

وجود روزنه‌ ها در چرم

همانطور که در بالا اشاره کردیم، چرم داره منافذ و روزنه هایی است که باعث تنفس پذیری آن می شود. همین روزنه ها باعث می شوند که رنگ واکس به جوراب و پا سرایت کند.

استفاده از واکس نامناسب

واکس های نامناسب معمولا حاوی رنگدانه های بیش از حدی هستند که به راحتی از چرم جدا می شوند و به پا یا جوراب سرایت می کنند.

واکس زدن صحیح

راه های جلوگیری از رنگ دادن کفش چرم

با توجه به علل فوق می توان راهکارهایی را پیشنهاد داد تا بتوان از این مشکل جلوگیری کرد و از کفش چرم بهترین بهره را برد.

استفاده از واکس مناسب

در هنگام خرید واکس به برند و محتویات آن توجه کنید. سعی کنید واکسی را خریداری کنید که حاوی رنگدانه های طبیعی بوده و دارای رنگدانه های بیش از حد نباشد. همچنین واکس های بی رنگ در بازار موجود هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

عدم استفاده بلافاصله پس از واکس زدن

بهتر است همیشه بعد از واکس زدن، کفش را در محیطی مناسب قرار دهید تا واکس آن خشک شود. این کار کمک بسیار زیادی در جلوگیری از رنگ دادن کفش به پا می کند.

واکس زدن منظم کفش ها

واکس زدن منظم کفش باعث می شود رنگ واکس به طور یکنواخت در سطح چرم پخش شود و احتمال رنگ دادن آن را به طور چشمگیری کاهش دهد.

پاک کردن کفش ها قبل از پوشیدن با دستمال مرطوب

یکی از بهترین نکات این است که قبل از استفاده با یک دستمال مرطوب سطح کفش را پاک کنید. این کار باعث می شود رنگ دانه های اضافی از سطح چرم جدا شوند و مانع سرایت آنها به پا یا جوراب شما شود.

پوشیدن جوراب مناسب

استفاده از جوراب های با الیاف طبیعی باعث تنفس بهتر پا و جلوگیری از تعریق پا می شوند. این کار باعث خشک نگه داشتن محیط کفش و در نتیجه جلوگیری از رنگ دادن کفش به پا می شود.

نپوشیدن کفش برای مدت زمان زیاد

استفاده از کفش به مدت طولانی شانس سرایت رنگ کفش به پا را افزایش می دهد. چرا که پوشیدن کفش به مدت طولانی موجب تعریق پا و مرطوب شدن چرم می شود. همین امر باعث باز شدن منافذ چرم و انتقال رنگ واکس به پا می شود.

عدم استفاده از کفش در محیط های مرطوب

رطوبت باعث باز شدن منافذ چرم می شود و باعث می شود مواد بتوانند براحتی از سطح کفش به داخل پا سرایت کنند.

کفش چرم مردانه با کیفیت

استفاده از کفش های چرمی مرغوب

برای اینکه خیالتان راحت باشد و دیگر نگران رنگ دادن کفش به پایتان باشید بهترین راه استفاده از کفش های چرمی با کیفیت و مرغوب است. هر چه کیفیت جنس چرم بالاتر باشد احتمال انتقال رنگ به داخل پا کمتر خواهد بود. کارا کفش با استفاده از چرم طبیعی درجه 1 در محصولات خود خیال مصرف کنندگان را از این بابت راحت می کند و نیاز نیست نگران رنگ دادن کفش به پاهای خود باشند.

قرار ندادن کفش چرم در معرض مستقیم نور خورشید

قرار گرفتن مستمر کفش ها در مقابل نور آفتاب باعث بازتر شدن منافذ چرم گردیده و همچنین رنگدانه های واکس را از سطح چرم جدا می کند که این امر موجب انتقال راحتتر رنگدانه های واکس به داخل کفش می گردد.

تغییر رنگ کفش چرم

همانطور که در مقاله «نکات و رازهای نگهداری و افزایش طول عمر کفش چرم» گفتیم کفش چرم نیاز به نگهداری مناسب دارد و در صورت عدم رعایت نکات نگهداری کفش، کفش چرم بزودی جذابیت خود را از دست داده و برای استفاده نا مناسب خواهد بود. یکی از مواردی که در صورت عدم نگهداری کفش ممکن است اتفاق بیافتد تغییر رنگ کفش چرم است.

اصلی ترین دلیل تغییر رنگ کفش چرم قرار گرفتن آن در معرض مستقیم نور خورشید است. برای جلوگیری از اینکار حتما کفش های خود را پس از استفاده در محیطی با رطوبت مناسب و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

جمع بندی

کفش چرم به خودی خود رنگ نمی دهد و در واقع رنگی که به پا یا جوراب سرایت می کند ناشی از واکس استفاده شده بر روی کفش است. همچنین قرار گیری در معرض مستقیم نور خورشید باعث تغییر رنگ در کفش چرم می شود. استفاده از کفش های چرم طبیعی مرغوب و درجه 1 میتواند به میزان چشمگیری از این مسائل جلوگیری کند و شما نگران رنگ پس دادن یا تغییر رنگ در کفش خود نباشید. در مقاله « راهنمای خرید کفش چرم مردانه با 30 نکته طلایی» به طور کامل در باره انتخاب و خرید بهترین کفش چرم مردانه صحبت کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *