بارها برای ما پیش‌آمده است که وقتی کالاهای چرمی مانند کفش چرمی، کاپشن چرمی ورا انتخاب می‌کنیم، در بررسی و تشخیص چرم طبیعی یا مصنوعی بودن این محصولات تردید داریم. برخی از ما نمی‌توانیم تمایز بین این دو ماده را از هم تشخیص دهیم و فقط می‌توانیم طرح یا رنگ محصول را انتخاب کنیم. به طور خلاصه، تشخیص تفاوت بین یک محصول چرم واقعی و یک محصول چرم مصنوعی همیشه آسان نیست و تشخیص اینکه آیا یک محصول چرم واقعی است یا خیر، برای بعضی از مردم دشوار است. چرم طبیعی از پوست حیوانات تهیه می‌شود و دوام، کیفیت و ماندگاری بالایی دارد؛ بنابراین از نظر قیمت نیز گران است و امروزه به یک محصول لوکس تبدیل شده است. در نتیجه اگر شما عزیزان می‌خواهید تفاوت‌های اصلی چرم طبیعی و مصنوعی را بدانید تا انتهای این مطلب از کارا کفش همراه ما بمانید. 

 نحوه تشخیص چرم طبیعی

باتوجه‌به نکات زیر می‌توانید چرم طبیعی و مصنوعی را تشخیص دهید

توجه به برچسب و شناسه محصولات چرمی

تمام محصولات چرم اصل و اورجینال دارای لوگوی خاص یا شناسه مخصوص خود هستند؛ بنابراین در هنگام خرید بهتر است برای اطمینان از اصل بودن آن، شناسنامه و برچسب کالای چرمی را از فروشنده بخواهید.

بررسی‌کردن بوی چرم طبیعی

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی، بو است. چرم طبیعی به‌راحتی با بو قابل‌تشخیص است. اگر محصول موردنظرتان را استشمام کردید و متوجه شدید که بوی تند یا حیوانی دارد، قطعاً از چرم طبیعی ساخته شده است. زیرا چرم مصنوعی بوی پلاستیک می‌دهد.

سطح پوست چرم طبیعی ناهمسان است

چرم طبیعی از دباغی‌کردن پوست حیوانات ساخته می‌شود؛ بنابراین سطح آن ناهموار و گاهی حتی چروکیده است. درحالی‌که چرم مصنوعی (صنعتی) با استفاده از ماشین‌آلات تولید می‌شود، به همین دلیل سطحی صاف و کاملاً یکنواخت دارد.

 تشخیص چرم طبیعی

بررسی‌کردن آستر داخل چرم 

همچنین با استفاده از آستر داخلی چرم می‌توان چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص داد. اگر چرم طبیعی را برگردانید و به داخل آن نگاه کنید، ظاهر زبر و پرزدار آن نظر شما را جلب خواهد کرد، اما برای دوخت آستر چرم مصنوعی از نخ استفاده می‌کنند. اگر آستر محصولی که قصد خرید آن را دارید پوشیده از پارچه است و قابل‌مشاهده نیست، سعی کنید به لبه‌های چرم دقت بیشتر کنید و کرک آن را مشاهده کنید. این عمل یکی از راه‌های شناسایی پوست چرم طبیعی است.

دادن حرارت به پوست چرم

اگر چرم مصنوعی را در مقابل حرارت قرار دهید، به‌راحتی می‌سوزد و بوی خاصی می‌دهد. دود ساطع شده از چرم مصنوعی سیاه است. ولی چرم طبیعی در برابر سوختن مقاومت بیشتری دارد و بوی موهای سوخته را احساس خواهید کرد. دودی که از آن خارج می‌شود سفید است و به خاکستری نرم ختم می‌شود.

حفره‌های سطح چرم را بررسی کنید

همان‌طور که در بالای این مطلب به شما عزیزان گفتیم چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود، بنابراین طبیعی است که روی سطح چرم مو وجود داشته باشد. اگرچه موها در حین دباغی برداشته می‌شوند، اما محل آن هنوز روی پوست قابل‌مشاهده است. البته ممکن است موهای برخی از پوست‌های چرم را به‌راحتی نتوانید ببینید. اگر پوست را نزدیک چشم خود نگه دارید یا از ذره‌بین استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص دهید.

مرطوب کردن پوست چرم

تماس طولانی و مداوم با آب می‌تواند به چرم طبیعی آسیب رسانده و سطح آن را لکه‌دار کند. بااین‌حال، یک راه خوب برای تشخیص تفاوت بین چرم واقعی و مصنوعی استفاده از چند قطره آب است. چرم می‌تواند به طور طبیعی آب را جذب کند؛ بنابراین، می‌توانید چند قطره آب‌روی پوست محصول خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. هنگامی که آب‌روی چرم باقی می‌ماند، باید بدانید که محصول شما از چرم مصنوعی ساخته شده است.

از انعکاس نور استفاده کنید

روش دیگر برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی استفاده از بازتاب نور است. به یاد داشته باشید که وقتی نور به سطح چرم طبیعی برخورد می‌کند، به طور یکنواخت منعکس نمی‌شود. در واقع انعکاس نور بر روی سطح چرم اصل می‌تواند باعث براق و کدرشدن برخی از قسمت‌ها شود. چرم واقعی و طبیعی نور را به‌خوبی منعکس نمی‌کند؛ زیرا سطح آن صاف نیست و اگر نور به چرم مصنوعی بتابد به طور یکنواخت منعکس می‌شود.

روش‌ تشخیص چرم

از حس لامسه خود برای تشخیص این کار استفاده کنید

بهترین راه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی، لمس‌کردن یا گرم‌کردن آن است. اگر محصولی از چرم طبیعی را لمس کنید، احساس گرما به دست شما منتقل می‌شود. زیرا چرم طبیعی نرم و مرغوب است درحالی‌که چرم مصنوعی سرد و سخت است.

محصول چرمی خود را وزن کنید

چرم طبیعی از نظر وزن با چرم مصنوعی متفاوت است. چرم طبیعی سنگین‌تر از چرم مصنوعی است. در بین چرم‌های طبیعی، پوست بز سبک‌تر است، اما همان چرم بزی در مقایسه با چرم‌های مصنوعی وزن بیشتری دارد.

محصول چرمی خود را تا بزنید

اگر چرم اصل را تا بزنید، بعد از باز شدن، اثر چین روی چرم باقی می‌ماند، حتی اگر ناخن‌هایتان را روی آن بکشید، جای ناخن‌ها نیز باقی می‌ماند. این در حالی است که در چرم مصنوعی، آثار ناخن یا تا خوردن روی چرم قابل‌مشاهده نخواهد بود.

توجه به قیمت چرم طبیعی

همه ما می‌دانیم که قیمت محصولات چرم اصل بالاتر از چرم مصنوعی است. اما نگرانی اصلی اینجا است، یعنی مردم نگران این هستند که برای یک محصول چرم اصل، پول بپردازند؛ اما یک محصول چرم مصنوعی دریافت کنند. پس بهترین کار خرید از یک فروشگاه معتبر و باسابقه است.

 تشخیص چرم مصنوعی

ویژگی‌های مهم چرم طبیعی

چرم یک ماده جاذب، بدون تعریق و انعطاف‌پذیر است، بنابراین می‌توان از آن در تابستان و زمستان استفاده کرد. چرم تحریک و انتشار قارچ‌ها و باکتری‌ها را کاهش می‌دهد، بنابراین اگر از کفش‌های چرمی استفاده کنید، پاهای شما به‌هیچ‌عنوان بوی نامطبوعی نخواهد گرفت. ازآنجایی‌که کفش‌های چرمی نسبت به مواد مصنوعی انعطاف‌پذیرتر هستند، با اشکال مختلف پا سازگاری بیشتری پیدا می‌کنند و مناسب‌تر خواهند بود. پوست چرمی می‌تواند در برابر باران مقاومت کند. در زمستان کفش‌های چرمی پاهای شما را گرم نگه می‌دارند و اجازه نمی‌دهند سرمای زیاد به کفش شما نفوذ کند. محصولات چرمی قابل‌تعمیر هستند و عمر بسیار بیشتری نسبت به چرم‌های مصنوعی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کرده‌ایم روش‌هایی را در اختیار شما قرار دهیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید به‌راحتی محصولات اصل را از محصولات تقلبی که کیفیت و ماندگاری بالایی دارند تشخیص دهید. اگرچه ترفندهای زیادی برای تشخیص چرم اصل و تقلبی وجود دارد، اما شاید هنگام خرید محصولات چرمی مانند کیف، کفش، صندل و دمپایی، نتوانید این روش‌ها را امتحان کنید تا بفهمید چرم طبیعی است یا مصنوعی؛ بنابراین بهترین راه‌حل این است که به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر چرم مراجعه کنید و خرید خود را از این مراکز انجام دهید. زیرا این فروشگاه‌ها محصولاتی را عرضه می‌کنند که اولاً دارای چرم اصل هستند و ثانیاً برای اعتبار برند خود ارزش قائل هستند و هرگز چرم غیر اصل و بی‌کیفیت را به مشتریان عرضه نمی‌کنند. فروشگاه اینترنتی کارا کفش برای اکثر محصولات خود گارانتی معتبر ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *