فرآیند تولید محصولات چرمی از پوست شامل یک دوره زمانی طولانی است. این فرآیند باید بادقت انجام شود تا چرم باکیفیت تولید شود. در فرآیند تولید محصولات چرمی، پوست حیوانات به چرم تبدیل می‌شوند و از این چرم برای تهیه کفش، کیف واستفاده می‌شود. در این مقاله نگاهی کوتاه به فرآیند تبدیل چرم می اندازیم. ابتدا در مورد مواد اولیه وارد شده به دباغی‌ها و سپس دباغی اولیه و ثانویه و در نهایت مراحل دباغی و تکمیل این فرآیند صحبت می‌کنیم. اگر می خواهید بدانید پوست حیوانات چگونه به چرم تبدیل می شوند، تا پایان این مقاله از کارا کفش با سابقه ترین مرکز تخصص فروش انواع مدل های کفش چرمی کلاسیک و اسپرت همراه باشید.

آشنایی با مراحل تولید چرم طبیعی

پوست حیوان، چه پوست گاو، گوسفند ومراحل دباغی طبیعی طولانی و پیچیده‌ای را طی می‌کند تا به چرم قابل‌استفاده صنعتی تبدیل شود. هرچند چرم انواع مختلفی دارد؛ اما هر نوع پوستی برای تبدیل‌شدن به چرم باید این مراحل را طی کند.

مرحله اول، انتخاب‌کردن پوست مناسب و سالم

اولین قدم در ساخت چرم طبیعی این است که پوست‌های باقی‌مانده از حیوانات را به‌دقت بررسی می‌کنند تا پوست‌های سالم را از آن‌هایی که در اثر آسیب‌های جدی یا بیماری و نیش حشرات آسیب‌دیده‌اند را تشخیص دهند. سپس در مرحله بعدی پوست‌های سالم جدا شده را به فرآیند تولید چرم طبیعی ارسال خواهند کرد. اگر پوست حیوانی آسیب‌دیده باشد به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای تولید چرم نخواهد بود.

سلامت پوست‌های انتخاب شده باید تا رسیدن به کارخانه دباغی حفظ شود. به همین دلیل در فرآیند انتقال پوست‌ها به کارخانه چرم‌سازی، به آن‌ها نمک‌زده می‌شوند و یا پوست‌ها در یخچال‌های جداگانه مخصوصی نگهداری می‌شوند.

مرحله دوم، جداکردن مواد زاید از روی پوست حیوانات

در این مرحله بعد از اینکه پوست سالم حیوانات به کارخانه رسیدند، باید برای ساخت چرم آن‌ها را کاملاً تمیز کنند. در این بخش از فرآیند تولید چرم هرگونه ناخالصی مانند گوشت، مو، پشم و سایر مواردی که برای حفظ کیفیت پوست استفاده می‌شود مانند نمک، بااحتیاط از پوست جداسازی می‌شود. 

محصول نهایی را می‌توان با تنظیم ضخامت چرم از طریق برش‌زدن تولید کرد. زیرا تمامی محصولات چرمی به ضخامت خاصی نیاز دارند. به‌عنوان‌مثال، چکمه‌ها یا زین‌های سواری از چرم ضخیم ساخته می‌شوند، درحالی‌که چرم موردنیاز برای تولید کیف، کت یا کمربند چرمی نازک‌تر است.

مرحله سوم، دباغی‌کردن چرم

دباغی‌کردن، سومین مرحله از فرآیند تولید پوست چرم است. در این مرحله پوست آماده تبدیل‌شدن به چرم است. در مرحله دباغی، پوست با حفظ مواد مفید و جلوگیری از تخریب آنها به چرم تبدیل می‌شود. برای دباغی‌کردن، پوست را در محلول دباغی آغشته می‌کنند. این محلول حاوی یک عامل دباغی کننده گیاهی یا محلول نمک کرومیوم است.

دباغ گیاهی حاوی عصاره تانن است و معمولاً از پوست درخت استخراج می‌شود و استفاده از آن باعث انعطاف‌پذیری چرم نهایی می‌شود. نمک‌های کرومیوم نیز باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شوند. البته چرم را می‌توان در مخلوطی از تانن‌ها و نمک‌های کروم خیس کرد، این باعث می‌شود چرم بسیار با کیفیتی که انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی دارد به دست آید. در پایان این فرآیند روغن‌های مخصوصی به آن اضافه می‌شود تا پوست چرم محکم و نرم شود.

در مرحله بعد رطوبت اضافی از پوست خارج می‌شود. انجام‌دادن این کار اغلب از طریق، عبوردادن پوست از بین غلتک‌ها و تحت‌فشار قراردادن آن صورت می‌گیرد. سپس می‌توان پوست را باتوجه‌به میزان آسیب پوستی بر اساس کیفیت بررسی و طبقه‌بندی کرد. درجه چرم به کیفیت آن و محصولی که چرم برای آن استفاده می‌شود بستگی دارد. اگر شما عزیزان به دنبال خرید یک کفش چرم باکیفیت و درعین‌حال قیمت مناسب هستید می‌توانید به وب‌سایت کارا کفش مراجعه کنید.

مرحله چهارم، دباغی ثانویه

فرآیند دباغی ثانویه نیز برای تهیه پوست محصول موردنظر انجام می‌شود. این مرحله با استفاده از عصاره‌های گیاهی و نمک‌های کروم (یا ترکیبی از هر دو) تکرار می‌شود و رطوبت نیز دوباره با فشار از پوست خارج می‌شود. پس از اتمام دوباره دباغی‌کردن، پوست‌ها باید خشک شوند. روش‌های زیادی مانند خشک‌کردن با هوا یا خشک‌کردن با خلأ وجود دارد. 

خشک‌کردن با هوا شامل آویزان کردن پوست‌ها از نوار نقاله‌های بالای سر و اجازه‌دادن به چرخش آنها تا خشک‌شدن کامل آن‌ها است. خشک‌کردن با خلأ نیز برای کمک به خشک‌شدن هرچه سریع‌تر آنها با حذف کامل هوای اطراف چرم انجام می‌شود. در روش خشک‌کردن با خلأ، چرم کمی جمع شده و کوچک‌تر می‌شود، اما بافت آن صاف و سفت می‌ماند. همچنین در مرحله دباغی ثانویه می‌توان از ماده سفیدکننده استفاده کرد که بهترین پایه برای شروع مرحله رنگرزی پوست است.

مرحله پنجم، رنگرزی چرم

در این مرحله به پوست رنگ می‌دهند. با افزایش روزافزون استفاده از چرم در انواع پوشیدنی‌ها و سایر صنایع، اکنون هر کارخانه دباغی به انواع رنگ‌ها در طیف‌های مختلف برای رنگ‌آمیزی چرم خام مجهز شده است. فرایند رنگرزی چرم نیز بسیار طولانی است. پوست‌های چرم در یک مخزن رنگ بزرگ قرار می‌گیرند و پس از گذشت حداقل 8 ساعت به‌دقت بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که 100٪ اشباع شده‌اند. شرط رنگرزی چرم این است که هیچ رنگی در محفظه باقی نماند و آب باقی‌مانده در محفظه کاملاً شفاف باشد.

پس از اتمام این مرحله چرم رنگی در هوا یا خلأ خشک می‌شود. سپس این پوست‌ها را در معرض بخار قرار می‌دهند که دوباره کمی مرطوب شوند، این کار باعث می‌شود که پوست‌ها خاصیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری خود را حفظ کنند، تا به‌راحتی برش زده شوند. به‌این‌ترتیب است که رنگ‌های مختلفی از کفش، کیف چرم وبه دست می‌آید.

مرحله ششم، پولیش چرم

این مرحله در فرآیند تولید چرم، پولیش زدن چرم است. این مرحله برای بهبود نرمی، انعطاف‌پذیری و ظاهر چرم انجام می‌شود. پولیش کردن چرم نه‌تنها ظاهر چرم را حفظ می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود به‌آسانی تمیز شود. آخرین کاری که در مرحله تکمیل فرآیند چرم انجام می‌شود اسپری‌زدن است. اسپری چرم بسته به نوع زدن پولیش موردنظر چرم انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان سطح یک کت چرم را با اکریلیک یا مروارید کارکرد و یا هر طرحی روی آن به‌صورت برجسته ایجاد کرد.

پس از پایان‌یافتن این مرحله، برای جلوگیری از چروک شدن پوست، باید آنها را به‌درستی بسته‌بندی کرد و سپس برای مصرف به بخش تولید فرستاد. پس از اتمام این مرحله و برای جلوگیری از چروک شدن پوست، باید آنها را به‌درستی بسته‌بندی کرد و سپس برای مصرف به بخش تولید فرستاد. برای ساخت چرم کامل این مرحله از فراوری چرم حذف شده و اتوکشی به آن اضافه شده است. در این مرحله برای به‌دست‌آوردن درخشندگی مطلوب، پوست در معرض گرما و فشار قرار می‌گیرد. آخرین مرحله در تولید چرم، تأیید کیفیت چرم است که در آن کیفیت رنگ چرم تأیید می‌شود. همچنین پوست نباید دارای پارگی یا خراش باشد. پس از انجام تمامی این مراحل، چرم بسته‌بندی‌شده و برای تولید محصولات چرمی مانند کیف، کفش وبه کارخانه ارسال می‌شود.

سخن پایانی

تهیه و تولید چرم یکی از سخت‌ترین و درازمدت‌ترین کارها است و شاید بالابودن قیمت محصولات چرمی به‌خاطر همین موضوع است. کارا کفش با ارائه محصولات چرمی این امکان را به شما می‌دهد که انتخاب‌های راحت و شیکی داشته باشید و بدون شک استایل شما با محصولات چرمی همیشه جذاب‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *