حتماً تاکنون به این نتیجه رسیده‌اید که انسان موجودی کنجکاو بوده و همیشه دوست دارد به دانسته‌های خودش بیفزاید. به طور مثال حتماً موقع پوشیدن کفش چرمی این سؤال به ذهن خطور می‌کند که کفش چرم بعد از طی چه پروسه‌ای به دست مشتری می‌رسد و چه عاملی موجب قیمت بالای کفش چرم در مقایسه با کفش‌های دیگر می‌گردد.
ما در این مقاله سایت کارا کفش قصد داریم در خصوص مراحل تولید کفش چرمی اطلاعاتی به‌صورت مختصر و مفید در خدمت علاقه‌مندان به این مقوله قرار دهیم. یقیناً پس از مطالعه این مقاله دیگر نسبت به قیمت آن تعجب نخواهید کرد و به ارزش کفش چرم بیشتر از گذشته پی خواهید برد.
در کل تولید کفش چرم به دو صورت سنتی (دست‌دوز) و مدرن (با استفاده از دستگاه) است که هر کدام از این روش‌ها در برخی مراحل مشترک و در برخی مراحل تفاوت‌هایی دارند.

تولید کفش چرم مردانه

عملیات اصلی تولید كفش چرمی

عملیات تولیدی اصلی در هر واحد تولید كفش تمام چرم به كلیه عملیاتی كه روی مواد اولیه انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. این عملیات شامل طراحی، برش، دوخت، مونتاژ و سایر مواردی که در ذیل آورده شده خواهد بود  كه در درون واحد تولید كفش انجام می‌گیرد.

مراحل دوخت کفش چرم مردانه

مراحل تولید کفش چرم دست‌دوز

کفش چرم دست‌دوز در دو شکل کفش تمام چرم و کفش رویه چرم تولید می‌شود که تفاوت‌هایی با همدیگر دارند:

مراحل تولید کفش چرم دست‌دوز تمام چرم

در تولید کفش‌های تمام چرم، همه قسمت‌های کفش شامل رویه، زیره، كفی، آستری و زبانه كفش تماماً از چرم طبیعی تهیه می‌گردد برای چرم رویه و زبانه کفش، چرم گاوی سبك و برای چرم زیره از چرم سنگین حاصل مانند چرم گاومیش و برای تهیه كفی كفش نیز از چرم گاوی سنگین استفاده می‌گردد. کفش تمام چرم دست‌دوز پس از طی مراحل زیر به دست مشتری می‌رسد:

طراحی و مدل‌سازی اولیه

طراحی و مدل‌سازی اولیه کفش به دو صورت دستی و یا از طریق کامپیوتر انجام می‌شوند در این مرحله، جزئیات مختلفی مانند جنس چرم، زیره، رنگ‌ها، طرح‌ها و جزئیات دیگر به‌دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا طرح نهایی بهترین استانداردها را داشته باشد. این مرحله به‌صورت مستقیم بر کیفیت نهایی کفش چرم تأثیر می‌گذارد.

طراحی مدرن کفش چرم مردانه

طراحی سنتی برای تولید کفش چرم مردانه

انتخاب مواد اولیه

انتخاب مواد اولیه شامل نوع چرم، زیره، نخ، دکمه‌ها، روکش داخلی و موارد دیگر مرتبط با ساختار کفش است که برای تهیه کفش چرم اصل و ماندگار در ذهن باید از بهترین چرم‌ها و مواد باکیفیت بالا انتخاب شوند. چرم مورداستفاده باید از نظر ظاهری زیبا، مقاوم در برابر سایش و باکیفیت باشد.

برش تکه‌های موردنیاز

برش تکه‌های موردنیاز برای ساخت کفش چرم‌مانند قطعات رویه شامل چرم اولیه، آستری، پارچه متقال زیر پنجه.

قیچی برای بریدن کفش چرم مردانه

این مرحله به دو صورت سنتی و مدرن انجام می‌گیرد.

در روش سنتی الگوهای دقیق موردنیاز برای تکه‌های مختلف کفش بر روی چرم رسم می‌شود. سپس با استفاده از ابزارهای دقیق مانند خنجرهای خاص، قیچی‌های چرم یا دستگاه‌های دستی، چرم بادقت برش خورده و آماده مراحل بعدی تولید می‌شود. این روش اغلب برای تولیدات سفارشی یا دستی که در تعداد کم تولید می‌شوند استفاده می‌شود.

در روش مدرن با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری یا دستگاه‌های CNC، تکه‌های مختلف چرم بادقت و صرفه‌جویی در زمان‌برش داده می‌شوند. این روش برای تولیدات انبوه کفش چرم مردانه استفاده می‌شود.

یکنواخت کردن ضخامت چرم

یکنواخت کردن ضخامت چرم و نازک کردن‌ لبه‌هایی از چرم که بایستی دوخته‌ شوند.

مونتاژ بخش‌های رویه کفش

برش‌زدن قسمت‌های دیگر کفش

برش‌زدن قسمت‌های دیگر کفش (کفی و زیره و پاشنه کفش) از چرم سنگین

دوخت تکه‌های برش داده شده

دوخت تکه‌های برش داده شده تا شکل نهایی کفش‌های چرم حاصل شود به دو صورت دستی که در آن صنعتگران ماهر با استفاده از سوزن و نخ‌های مخصوص، تکه‌های چرم را دوخته و به هم متصل می‌کنند. این روش نیازمند تجربه و دقت بالایی است؛ زیرا هر گوشه و جزئیات کفش باید به‌دقت و بادوام کافی دوخته شود و روش مدرن دوخت با دستگاه‌های خودکار که در آن از چرخ‌های دوخت صنعتی استفاده می‌شود که با استفاده از الگوها و دستورات برنامه‌ریزی شده، تکه‌های چرم به هم متصل می‌شوند. این روش معمولاً برای تولیدات انبوه کفش چرم مردانه با حجم بالا استفاده می‌شود که نیاز به تعداد بالایی از کفش بادقت بالا دارند.

دوختن تکه های کفش چرم مردانه

قالب‌زنی رویه

قالب‌زنی رویه یا قالب گذاری و نصب قدك برای پاشنه و پنجه کفش باتوجه‌به سایز. کفش‌های چرم با استفاده از قالب‌های دقیق از جنس چوب، پلاستیک یا فلز شکل نهایی خود را می‌گیرند و برای مرحله بعدی آماده می‌شوند.

قالب‌گیری

قالب‌گیری نیز به دو روش دستی و مدرن به شرح زیر انجام می‌گیرد:

در قالب‌گیری دستی  صنعتگران ماهر با استفاده از ابزارهای دقیق و قالب‌های ساخته شده به‌دقت شکل نهایی کفش را به دست می‌آورند. این روش نیازمند تجربه و دقت بالایی است؛ زیرا هر جزئیات کفش باید بادقت و دوام کافی در قالب‌ها بازتاب داده شود.

در قالب‌گیری با دستگاه‌های ماشینی: از دستگاه‌های CNC و یا دستگاه‌های خودکار استفاده می‌شود که با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری دقیق، قالب‌های مخصوص به شکل‌های مختلف کفش را تولید می‌کنند. این روش معمولاً برای تولیدات انبوه کفش و یا تولیدات صنعتی با حجم بالا استفاده می‌شود که نیاز به تعداد بالایی از قالب‌های دقیق دارند.

قالب کفش چرم مردانه

پنجه کشی ـ كاركشی – بغل کشی – پاشنه کشی و میخ‌کشی

سمباده زدن‌

سمباده زدن‌ قسمت‌هایی از رویه كه بین كفی و زیره در دوخت محبوس می‌شود

فنرگذاری

فنرگذاری در کفش و پرکردن فضاهای خالی زیره کفش پس از كاركشی

نصب زیره

نصب زیره که یکی از مهم‌ترین مراحل است که بر کیفیت و دوام نهایی کفش تأثیر مستقیم دارد. در این مرحله، دو روش متداول برای نصب زیره وجود دارد که شامل تزریق مواد و چسباندن زیره است.

در روش تزریق مواد، کفش چرم مردانه پس از طی مراحل بالا، زیره‌های موردنیاز برای آن با استفاده از دستگاه‌های تزریق مواد به شکل نهایی کفش اضافه می‌شوند. این روش به دوام و ماندگاری زیره کفش کمک می‌کند و می‌تواند زمان استفاده از کفش را افزایش دهد.

در روش چسباندن زیره، با استفاده از چسب‌های مخصوص، زیره‌ها به پایین کفش چرم چسبانده می‌شوند. این روش نیز نیازمند دقت و صحت بالایی است تا زیره به طور کامل و بادوام به پایین کفش چسبیده باشد.

چسباندن زیره کفش چرم مردانه

گرفتن‌ کناره‌های اضافی زیره و سطوح ناصاف آن

باز کردن شیار دوخت و دوختن‌ رویه به زیره کفش

چسب زدن‌ و فرم دهی تخته توسط فشار پرس یا گیره

مونتاژ پاشنه چرمی و لاستیكی به كفش و پرداخت اولیه پاشنه – پرداخت کناره‌های زیره

پولیش نهایی كناره پاشنه، زیره و واكس زنی و پولیش رویه کفش

درج شماره کفش

درج شماره کفش توسط سمبه اعداد برای تعیین سایز كفش در قسمت زیرین و نصب گلچه داخل كفش

کنترل نهایی و گذاردن در جعبه‌های شیک و بسته‌بندی‌کردن کفش چرم

تفاوت تولید کفش چرم دست‌دوز رویه چرم با کفش دست دوز تمام چرم

در این دسته از کفش‌ها مرحله تولید رویه (پسلایی) تقریباً شبیه به تولید كفش تمام چرمی است. در این نوع از تولیدات به‌جای آستری چرم از انواع متنوعی از آستری‌های دیگر استفاده میشود. زیره این نوع از تولیدات معمولاً از (P.V.C) پلی‌یورتان (P.U) و مواد ترموپلاستیك است. نوع نصب زیره به رویه كفش می‌تواند به‌صورت تزریق مستقیم یا دوخت زیره آماده به رویه انجام گیرد.

بررسی نقاط قوت و ضعف فرایند تولید کفش چرم به‌صورت سنتی و مدرن

صنعت تولید كفش چرمی و به‌طورکلی كفش به‌صورت سنتی، یكی از صنایعی است كه دخالت انسان در تولید آن بسیار زیاد است. این بدین معنی است كه اغلب فرایندهای تولید، به دست افراد متخصص در این كار صورت می‌پذیرد. استفاده زیاد از اشخاص در تولید كفش چرمی معایب و مزایایی را در فرایند تولید ایجاد می‌کند. دقت بیشتر در فرایند تولید و تولید محصولات باکیفیت بالا، استفاده از تبحر و تجربه افراد در تولید سنتی (دستی) این محصولات و برخی موارد دیگر از مزایای این روش تولید است.
سرعت پایین تولید، امكان وجود خطای شخصی نیز از معایب این روش تولید است. نكته منفی دیگر در خصوص این روش تولید استفاده از افراد زیاد در تولید كفش به علت فراوانی مراحل تولید كفش است. این بدین معنی است كه به علت استفاده كم از ماشین‌آلات در تولید كفش، نیاز به استفاده از افراد زیادی در تولید كفش است كه این امر سبب می‌شود تا هزینه پرسنلی در این واحد تولید بالا باشد که موارد به‌ظاهر عیب که در تولید سنتی صورت می‌گیرد در تولید کفش چرم به‌صورت مدرن دیگر وجود ندارد. ولی در کل ذکر این نکته ضروری است که ماندگاری و زیبایی منحصربه‌فرد کفش‌هایی که به شکل دستی تولید و دوخته‌ می‌شود به‌مراتب بیشتر از مدل‌های صنعتی و ماشینی است.

تولید کفش چرم مردانه

سخن پایانی

مواردی که در این مقاله به آنها اشاره گردید تمامی مراحل تولید کفش چرم بودند که البته این مراحل ممکن است در کارگاه‌های مختلف تولید کفش چرم باتوجه‌به نحوۀ تولید نوع چرم یا میزان تخصص تولیدکننده متفاوت باشند. حتی محصول تولیدی کفش چرم شیک و مجلسی کارخانه‌ها  درنتیجه استفاده از چرم باکیفیت، ابزار و تجهیزات اصولی درجه‌بندی دارد. در کل امیدواریم پس از مطالعه این مطلب نگاه شما عزیزان نسبت به قیمت و کیفیت کفش‌های چرم آگاهانه شده و این تصور که قیمت محصولات چرمی گران است، کنار گذاشته شود. همچنین فراموش نکنید کفاشان و تولیدکنندگان کفش چرم برای آراستگی تیپ و استایل شما متحمل زحمات فراوانی می‎‌شوند.

کارخانه کفش کارا کفش

همان‌طور که گفتیم تمام ویژگی‌های خوبی که برای محصولات چرمی بخصوص کفش مطرح است، یک شرط اساسی دارد و آن ‌هم اصل و طبیعی بودن چرم مصرفی است.به‌این‌ترتیب تولیدی کفش چرم که به آن مراجعه می‌کنید باید از اعتبار لازم برخوردار باشد.  برند کارا کفش با سال‌ها تجربه، محصولات باکیفیتی را در این حوزه تولید و عرضه کرده است.

کارا کفش ازجمله تولیدات برتر ایرانی و شهر تبریز است که در صنعت کفش حرف اول را دارد و گواه این ادعا موفقیت‌های روزافزون این مجموعه و استقبال قابل‌توجه مشتریان عزیز می‌باشد. تولیدات این مجموعه شامل کفش های مجلسی، روزانه، اسپرت، طبی و پوتین می باشد.

گفتنی است که این کارخانه شرایطی را مهیا کرده است تا شما کاربران عزیز بتوانید خرید خود را به‌صورت تکی و عمده از سایت https://karakafsh.com/ انجام دهید.

یک نظر در “با مراحل تولید کفش چرم بیشتر آشنا شوید

  1. نوید جعفری گفت:

    سلام
    خداقوت
    نویدجعفری هستم
    به تازگی نماینده فروش محصولات شما بصورت نیابتی در شهر اصفهان شده ام
    وباید بگم کیفیت کارها بسیار عالی هستند
    انشاا.. کسب و کار شما پررونق باشه و درکنار شما ما نیز از اون برکت استفاده بهینه ای ببریم
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *