شاید این جمله که پا قلب دوم ماست را بسیار شنیده باشید. اما چرا پا به عنوان قلب دوم معروف شده است؟ مگر چه ارتباطی بین قلب و قلب دوم یعنی پا وجود دارد؟ در این مقاله به چرایی این موضوع و اینکه سلامت پا چه تاثیری بر سلامت بدن می تواند داشته باشد صحبت میکنیم.

قلب دوم چیست؟

همانطور که می دانید قلب در ناحیه سمت چپ سینۀ ما قرار دارد و وظیفۀ عمومی این عضو حیاتی، پمپاژ خون به همه ی نقاط بدن است. قلب دوم در واقع اشاره به عضو دیگری از بدن است که وظیفه پمپاژ دوباره ی خون به قلب را دارد و تکمیل کننده ی گردش خون در بدن است.

عضلات ساق پا که وظیفه ی پمپاژ خون را دارند.

پا قلب دوم ماست

دومین قلب درواقع اشاره به پاهای ما بخصوص عضلات ناحیه ساق پا دارد. به گفته متخصصان، عضلات ساق پا، به دلیل نقشی که در تقویت گردش خون در اندام‌های تحتانی دارند، به عنوان «قلب دوم» ما شناخته می‌شوند. پس اگر کسی اشاره به دومین عضو با توانایی پمپاژ خون کرد؛ منظورش قسمت زانو به پایین پاها بخصوص عضلات آن قسمت است.

جریان خون برای رسیدن به قلب و سایر اندام‌ها باید با نیروی گرانش (جاذبه) مبارزه کند. بنابراین، بدون مکانیسم پمپاژ طبیعی، هیچ راهی برای بازگشت و رسیدن خون به قلب وجود ندارد. گردش خون برای تداوم عملکرد اندام‌ها یک امر ضروری است و لازم است خون به سمت بالا حرکت کند تا به قلب بازگردد؛ در نتیجه تحرکِ ماهیچه‌های ساق پا به‌مثابه عمل «پمپاژ» خون است و برای سلامت بدن بسیار مهم است.

از این رو پا از اهمیت زیادی برخوردار است و هرچه سن افراد بالاتر میرود این امر از اهمیت بیشتری برخوردار میشود و بسیاری از بیماری ها مثل بیماری های قلبی , دیابت, واریس, کمر درد ها و زانو دردها و … اکثرا در پا نمایان میشوند.

ارتباط سلامت پا با سلامت سایر اعضای بدن

ارتباط قلب دوم انسان با سایر اعضای بدن

جالب است بدانید که بین اعضای حیاتی بدن با پا ارتباط خاصی برقرار است. هر نقطه خاصی در کف پا با دیگر اعضای بدن در ارتباط است. بسیاری معتقد هستند با ماساژ این نقاط خاص در کف پا می توان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد و یا باعث تسکین و آرامش بیشتر دیگر اعضای بدن شد.

اهمیت مراقبت از پا و ارتباط آن با سلامت بدن

حفاظت از پاها امری ضروریست که اهمیت آن بر هیچکس پنهان نیست، حداقل نتیجه غفلت از این امر این است که با اختلال در سلامتی و عملکرد پاها تمام فعالیت‌های روزمره شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ پس باید حفاظت از پاها را تحت قالب انجام اقداماتی ضروری و روزانه به صورت همیشگی پیگیری کنیم. کفش های چرم بهترین گزینه برای حفاظت از پاها در زندگی روزمره امروزی هستند. در مقاله «15 دلیل عالی برای خرید کفش چرم» به مزیت های کفش چرم پرداخته ایم.

تاثیر ماساژ پا در ارتقا سلامتی پا

راهکار های مراقبت از پا

  • بهداشت پاها را رعایت کنید.
  • کفش مناسب و باکیفیت تهیه کنید.
  • ورزش کنیم. پیاده روی و ورزش های منظم بسیار مفید است.
  • به مدت طولانی ایستاده یا نشسته نباشید. سعی کنید حالت های بدنتان را تغییر دهید.

اهمیت کفش مناسب در رابطه با سلامت پا

حال که به اهمیت نقش پا در سلامت بدن پی بردیم بهتر است بدانیم انتخاب کفش مناسب نقش و تاثیر بسزایی در حفظ سلامت پا دارد. اگر به سلامت پاهای خود اهمیت می دهیم نباید از این نکته غافل باشیم و با خرید کفش های بی کیفیت سلامت پای خود را به خطر نیاندازیم.

کفشی مناسب پا خواهد بود که از مرغوب ترین مواد اولیه ساخته شده باشد و دارای قالب و فرم استاندارد باشد و در طراحی آن ارگونومی پا لحاظ شده باشد. همچنین تنفس پذیری کفش نقش بسیار بالایی در حفظ سلامت پا دارد. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله «راهنمای خرید کفش چرم مردانه» را در وبلاگ کارا کفش مطالعه نمایید.

کفش طبی کارا کفش جهت محافظت از پا

انتخاب بهترین کفش طبی برای محافظت از پاها

اگر صاحب شغلی هستید که ساعات طولانی سر کار هستید کفش های مدیکال کارا کفش بهترین گزینه برای حفظ سلامت پای شما خواهند بود. در طراحی قالب این کفش ها ارگونومی پا لحاظ شده و دارای زیره های نرم هستند، که کمک بسیار زیادی در راحتی پا در ایستادن های طولانی مدت می کنند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم پا تکمیل کنندۀ جریان گردش خون در بدن است و به همین دلیل آن را قلب دوم نیز می نامند. پا ارتباط خاصی با سایر اعضای بدن دارد بطوریکه علایم بسیاری از بیماری ها را می توان در پا مشاهده نمود. ماساژ، ورزش و استفاده از کفش های مناسب و با کیفیت در حفظ سلامت پاها مؤثر هستند و نباید از آنها غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *